Výuka češtiny mezi tradicí a inovací

didaktická týdenní dílna
Výuka češtiny má tři základní cíle: cíl komuni­kační, kogni­tivní a forma­tivní. Tyto cíle jsou ukotve­ny také v RVP. Navzdory takřka čtyři­ceti­letému vývoji se však do praxe školy komuni­kačně-kogni­tivní cíl promítá jen v ome­zené míře, ačkoliv si celá řada expertů, učitelů, rodičů i žáků uvědomuje, že tra­diční mluvnické vyučování nepři­náší výsledky, které bychom od výuky mateřského jazyka očeká­vali. Základ­ním cílem série pra­covních dílen bude odpo­vědět na otázku, jak komuni­kační přístup ve výuce reali­zovat. Zaměříme se na rozvoj jazy­kových kompe­tencí ve vzájemném propojení s rozvojem komuni­kačních doved­ností, a to pomocí zcela konkrét­ních prak­tických pří­kladů, včetně mikro­lekcí.

celotýdenní dílna, po – pá, tj. 1. – 5. 7.; cena: 2500 Kč

portrét Stanislava Štěpáníka
Stanislav Štěpáník

(1983, Zlín) pracuje na Pedago­gické fakultě Univer­zity Pa­lackého v Olomouci. Je absol­ventem učitel­ství českého a anglic­kého jazyka pro SŠ a 2. stupeň ZŠ na Pedago­gické fakultě Univerzity Karlovy, tamtéž absol­voval doktorské studium a habili­toval se v r. 2020 na docenta. Během svých studií absol­voval šesti­měsíční studijní pobyt na Sheffield Halam Univer­sity v britském Sheffieldu a roční studijní pobyt na Univer­sity of Alberta v kanad­ském Edmonto­nu. Je auto­rem řady odbor­ných publi­kací, mj. mono­grafie Výuka češtiny mezi tra­dicí a ino­vací (vyd. Academia, 2020) a se spolu­autorkami didak­tické pří­ručky Školní výpravy do kra­jiny češtiny (vyd. Nakla­da­tel­ství Fraus, 2020).
foto UPOL – zdroj obrázku